پیش دبستان و دبستان دخترانه نواندیشان خلاق تاسیس 1397

        پیش ثبت نام آنلاین برای مقاطع پیش دبستانی 2 و دوره اول و دوم ابتدائی دخترانه در سال تحصیلی 1401-1400 آغاز شد.

 پیش ثبت نام آنلاین کلاس های تابستانی سال تحصیلی 1400 آغاز شد.



آخرین اخبار

پیش دبستان و دبستان دخترانه نواندیشان اخلاق با تفکری نو جهت تربیت، آموزش و کشف استعدادهای نوآموزان شما از سن 5 تا 12 سال آماده ارائه خدماتی نو به خانواده های عزیز می باشد. دبستان و پیش دبستانی نواندیشان خلاق دارای خانه بازی و خلاقیت و کارگاههای علمی و آزمایشگاهی با محور درس پژوهی می باشد.

این مجموعه در صدد علاقه مند کردن کودکان به درس خواندن و یادگیری به ارزش ها ، آداب و رسوم اسلامی و احترام گذاشتن به آن ها می باشد. ما در مجموعه همکلاسی به رشد و بالندگی عزیزانمان افتخار می کنیم.

در این مجموعه اهداف تلاش بر این است تا کودکان را به گونه ای پرورش دهیم تا :

اصول دین را بدانند و به آن معتقد باشند و قرآن را روان بخوانند و با کلیات آن آشنا شوند همچنین ترجمه بعضی از احادیث مورد نیاز را بدانند و نماز را به درستی بخوانند و با احکام و اجابت دین آشنا باشند.

معرفی مدرسه

ثبت نام آنلاین

تکمیل فرم پیش ثبت نام الکترونیک دبستان و پیش دبستانی نواندیشان، ویژه دانش آموزان جدید الورود

ثبت نام کلاس های تابستان

ثبت نام و مشاهده لیست کلاس های تابستان پیش دبستان و دبستان نواندیشان خلاق

تابلو اعلانات

مشاهده آخرین اطلاعیه ها ، اخبار مدرسه و گزارش های رویدادهای مدرسه

بهترین دبستان دخترانه اصفهان

ویژگی های بهترین پیش دبستان و دبستان دخترانه اصفهان چیست؟

7 مرداد؛ جشن امردادگان

روز هفتم هر ماه، امرداد نام دارد و مطابق معمول روز هفتم از ماه امرداد، جشن امردادگان برگزار می‌شد که در دوران باستان و عصر ساسانی و پس از آن مراسم و آدابی در دشت و فضای باز انجام می‌شد. موبد اردشیر آذرگشسب می‌نویسد که، چون امرداد، فرشته جاودانی و بی‌مرگی است و در عالم جسمانی نگهبان نباتات و روییدنی‌ها است، می‌توانیم به حدس قریب به یقین بگوییم که پدران ما در این روز به باغ‌ها و مزارع خرم و دلنشین دور از محوطه شهر می‌رفتند و طی مراسمی این جشن را با شادی و سرور در هوای صاف و در دامن طبیعت برگزار می‌کردند.

جشن امردادگان در دوران باستان و عصر ساسانی مراسم و آدابی داشت که در دشت و فضای باز انجام می‌شد. این جشن برای گرامیداشت منش و کُنش و خویش‌کاری امُرداد (جاودانگی) یکی از فروزه‌های شش‌گانه خِرَد و دانش فرمان‌روا بر فراروند هستی (نام‌بُردار و شناخته به اهوره‌مزدا) است. امشاسپند جاودانگی امرداد همواره در کنار امشاسپند رسایی خرداد، نگهبان آب و گیاه هستند. این جشن سزاوار شادمانی و نشاط بی‌مرگی است و ایرانیان در گذشته برای برگزاری این جشن به باغات و مزارع رفته و به شادی می‌پرداختند.

در یادگار‌های کهن ایرانی، از این روز و جشن ویژه آن، سخن بسیار گفته‌شده‌است، در متن پهلوی بُندَهِش می‌خوانیم:

امُرداد بی‌مرگ، سرور گیاهان بی‌شمارست؛ زیرا او را به گیتی، گیاه، خویش است. گیاهان را رویاند و گله گوسفندان را افزاید؛ زیرا همه دام‌ها از او خورند و زیست‌کنند. به فِرَشکردِ [ نوگردانی جهان و زندگی در پایان کار جهان به سالاری سوشیانت، رهاننده‌ای از تبار زرتشت]، نیز «انوش» [خوراک بی‌مرگی]را از امرداد آرایند. اگر کسی گیاه را رامش بخشد یا بیازارد، آن گاه امُرداد [از او]آسوده یا آزَرده بُوَد. 

با رویکرد به خویش‌کاری امرداد در جهان اَستومَند (جهان مادّی) که نگاهبانی از گیاهان روی زمین و سرسبز و بارور نگاه‌داشتن آنهاست، و نماد جاودانگی و بی‌مرگی و جوانی همیشگی به شمارمی‌آید، مسعود سعد سلمان، چکامه‌پرداز سدهٔ پنجم هجری، می‌گوید:

روز مُرداد [ امُرداد]مُژده داد بدان که جهان شد به طبع، باز جوان

و همچنین می‌گوید:

مرداد مه است سخت خرم می‌نوش پیاپی و دمادم

هریک از فروزه‌های دوازده‌گانه، که جشن‌های هم‌نامی روز و ماه برای گرامیداشت آن‌ها برگزار می‌شود؛ گل ویژه‌ای دارد. گل ویژه امُرداد، زنبق (چمبک) است.

تعریفی از امردادگان

واژه امرداد که اوستایی آن “امرتات” ameretat است، از سه بخش درست شده است : “ا+ مر+ تات”. بخش نخست پیشوند نفی است ؛ بخش دو، از ریشه مصدری “مر” mar به معنی “مرگ” است و جزء سوم پسوند “تات” است به معنای “کاملی”، “رسایی” و “سالمی”. بنابراین “امرتات” (امرداد=مرداد) یعنی بی‌مرگی (نامیرایی=جاودانگی=دوام جاودان) . این نام در اوستا، به ویژه گاتها صفتی است از برای اهورامزدا، یعنی مظهر زوال ناپذیری و پایندگی خداوند است. اما در جهان خاکی نگهبانی و سرپرستی گیاه و رستنی با وی می باشد.

در آثارالباقیه ابوریحان بیرونی آمده است:

مردادماه که روز هفتم آن مرداد روز است و آن روز را به انگیزه پیش آمدن دو نام با هم، جشن می‌گرفتند. معنای امرداد آن است که مرگ و نیستی نداشته باشد. امرداد فرشته‌ای است که به نگهداری جهان و آراستن غذاها و داروها که اصل آن از نباتات است و بر کنار کردن گرسنگی و زیان و بیماری‌ها می‌باشد، کارگزاری یافته است.

خیام در نوروزنامه می‌گوید:

مردادماه یعنی خاک، داد خویش بداد از برها و میوهای پخته که در وی به کمال رسد و نیز هوا در وی مانند غبارِ خاک باشد و این ماه میانه تابستان بود و قسمت او از آفتاب، مر برج اسد را باشد. امرداد در زبان اوستایی «امرتات» ameretat است که از سه بخش درست شده است: ا+ مر+ تات. بخش نخست پیشوند نفی است. بخش دو، از ریشه مصدری «مر» mar به معنی «مرگ» است و بخش سوم پسوند «تات» است به معنای «کاملی»، «رسایی و «سالمی». ماه اَمرداد و جشن اَمردادگان امروزه به نام مردادگان، در بین مردم رایج است. مرداد به معنی نیستی و مرگ است اما وقتی که حرف الف در اول آن قرار می‌گیرد آن را نفی می‌کند و به بی‌مرگی و جاودانگی، تغییر معنی می‌دهد. نیاکان ما در این روز به باغ‌ها و مزارع خرم و دلنشین می‌رفتند و پس از نیایش به درگاه اهورامزدا این جشن را با شادی و سرور در هوای صاف و در دامن طبیعت برگزار می‌کردند.

هدف از جشن امردادگان

دلیل برپایی جشن مردادگان یا نیلوفر روز در مردادماه ایجاد نوعی حس ملی میهنی در زمان ایران باستان بوده و مردادروز در مردادماه که روز هفتم آن است، جشن امرداد برپا می‌شود. این جشن متعلق به امشاسپند امرتات یا امرداد که مظهر جاودانی و تندرستی و دیر زیستن است.

نظرات خوانندگان
تا کنون هیچ نظری درباره این مطلب ثبت نشده است
نظر جدید
نام*
ایمیل
نظر*

متن تصویر*
مشاهده لیست تمام مطالب...

 نقاشی و خلاقیت


معرفی کتاب


بازی و ریاضی